امروزه در صنایع تولید سوله یکی از مقررون بصرفه‌ترین روش‌هایی محسوب می‌شود که می‌توان برای ساخت فضاهای بزرگ از آن بهره گرفت. در مجموع سوله به سازه‌هایی فلزی اطلاق می‌شود که تمرکز آن بر ساخت و ایجاد محیطی بدون ستون میانی می‌باشد. پوشش سقف اغلب سوله‌ها، به صورت شیب‌دار قرار می‌گیرد. با در نظر داشتن کاربرد سوله‌ها مطابق نقشه کارگاهی و همچنین مساحت و متریال مورد نظر ساخته می‌شوند.

سوله یو بی ام چیست؟

امروزه سوله قوسی یا سوله یو بی ام کاربرد بسیاری دارد. در واقع سوله دارای سه نوع تیرورقی، سوله خرپایی و سوله یو بی ام است. این سوله توسط دستگاهی به نام Ultimate Building Machine یا UBM تولید می‌شود. سقف سوله یو بی ام، قوسی شکل بوده و معمولاً این نوع از سوله از جنس ورق گالوانیزه می‌باشد.

مزایای سوله UBM

سوله UBM چگونه ساخته می‌شود؟

سوله UBM در مقایسه با سازه‌هایی همچون سوله تیر ورقی و سوله خرپایی ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر هستند. این نوع سوله‌ها اسکلت ندارند و روند تولید آن‌ها چند مرحله‌ای بوده که توسط دستگاه‌های سیار UBM صورت می‌گیرد.

انواع پوشش سوله

برای تولیدسوله UBM، دستگاه‌ها و تجهیزات به مقصد و محل نصب انتقال داده شده و سوله در آنجا تولید می‌شود. سپس، دستگاه CSU بر روی تریلر و یا کشنده‌ها نصب می‌شود. پس از ام، نرم‌افزاری به نام MIS PROSOFT اطلاعاتی همچون طول، عرض، ارتفاع، مقدار بار برف، میزان سرعت و مقاومت در برابر باد را دریافت می‌نماید.

دستگاه مذکور مطابق این اطلاعات نقشه کلی سازه را طراحی، فرم‌دهی و تولید پانل‌ها را شروع می‌کند. غالبا در این متد برای پوشش سقف یا دیوار از ساندویچ پانل استفاده می‌شود. جهت داشتن خاصیت عایقی مناسب، از هسته مرکزی پلی یورتان در ساندویچ پانل استفاده شده که ساندویچ پلی یورتان نامیده می‌شود.

انواع سوله های یو بی ام

سوله UBM، مطابق شکل و نوع کاربرد آن، به 3 نوع مختلف تقسیم‌ بندی می‌شوند که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد .

سازه R شکل

سازه R شکل از دو طرف به سمت دیوار و یا ستون قرار گرفته و به سبب تماس این سازه از اطراف بر دیوار، با نام دیوار به دیوار شناخته می‌شوند.

سازه T شکل

این روش با نام زمین به دیوار معروف است. علت آن نیز این است که جهت اجرای این روش، سازه از یک طرف بر روی زمین و از طرف دیگر بر روی دیوار قرار می‌گیرد.

سازه Q شکل

این روش یکی از مقرون به صرفه‌ترین روش‌های ساخت سوله UBM بشمار می‌رود. طراحی این نوع سازه‌ها به گونه‌ای صورت می‌گیرد که سازه‌ها از هر دو طرف بر روی زمین قرار می‌گیرند و درنهایت از این رو با نام زمین به زمین شناخته می‌شوند. در این نوع سوله‌ها نیازی به ساخت دیوار در اطراف وجود نداشته و سازه مورد نظر نقش دیوار را ایفا می‌کند که همین موضوع، یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های این روش محسوب می‌شود.

مزایای سوله یو بی ام

سوله UBM به دلیل داشتن مزیت‌های ویژه خود، مورد توجه بسیاری از مصرف‌کنندگان قرار گرفته است. از این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نسبت به سوله تیر ورقی، هزینه نگه‌داری کم‌تری دارد.

  • این سوله سبک بوده و دارای ظاهری مدرن نیز می‌باشند.

  • در ساخت این روش، برای ایجاد اتصال نیاز به جوشکاری نیست.

  • جهت استفاده از ورق گالوانیزه در ساخت این سوله، سازگاری بالایی با محیط‌زیست وجود دارد.

کاربرد سوله‌ یو بی ام

کاربرد سوله UBM

  1. مراکز تجاری

  2. سالن‌های همایش

  3. ساخت ورزشگاه‌ها

  4. برخی از پارکینگ‌ها

  5. برخی مناطق مسکونی

سوله خرپایی چیست؟ و کاربرد آن

معایب سوله یو بی ام

سوله UBM علاوه بر دارا بودن مزیت‌های بسیار معایبی نیز دارد که در ادامه به شرح آن خواهیم پرداخت:

  • در این روش به علت ایجاد قوس زیاد، محدودیت در ساخت ارتفاع و دهانه بلند وجود دارد.

  • امکان نصب جرثقیل سقفی در این روش وجود ندارد. در حالی‌که در دو نوع دیگر سوله امکان‌پذیر است.

  • در فصل‌های تابستان و زمستان، به دلیل اینکه تبادل انرژی بسیار بالا است، هدر رفتن انرژی افزایش یافته و این موضوع برای سوله ضرر محسوب می‌شود.

  • از آن‌جایی که در ساخت این سوله، تمام دستگاه‌ها و تجهزات باید به محل نصب انتقال می‌یابند، ساخت آن برای مساحت‌های زیر 1000 متر مربع مقر‌ن به صرفه نخواهد بود.

  • یکی از مشکلات سوله‌های UBM این است که امکان جابه‌جایی این نوع سوله‌ها وجود ندارد. به دلیل آ‌‌ن‌که هم ورق‌ها به یک‌دیگر دوخته شده‌اند و هم ورق‌ها به شکل قوس‌دار طراحی شده‌اند و با هیچ نوع وسیله‌ای نمی‌توان آن‌ها را به مکان‌های دیگر منتقل کرد.

  • از سوله یو بی ام برای دام‌داری، مرغ‌داری‌، دارویی و مواردی که در برابر رشد باکتری و میکروب حساس هستند، نمی‌توان استفاده نمود. علت این مسئله این است که برای ساخت سوله UBM از فوم پلی یورتان استفاده شده است که می‌تواند بو را جذب کرده و امکان ضد‌عفونی آن‌ها نیز وجود ندارد.

دستگاه‌های تولید سوله UBM کدامند؟

دستگاه‌های تولید UBM انواع گوناگونی دارند و می‌توان به دستگاه تولید قوس بزرگ، دستگاه تولید قوس کوچک، دستگاه تولید پانل دیواری، برنامه نرم‌افزار آنالیز کننده اشاره نمود. باید به این نکته توجه داشت که اداره این دستگاه‌ها با نیروی انسانی صورت می‌گیرد . همچنین دستگاه‌های عایق‌کاری در تولید سوله یو بی ام شامل موارد زیر هستند:

دستگاه مونتاژ و دوخت اجزای سوله

دستگاه عایق کاری پاششی پلی یورتان

دستگاه عایق کاری پاششی مواد ضد حریق

سخن پایانی 

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، در این مقاله به یکی از مدرن ترین انواع روش ساخت سوله که با نام سوله یو بی ام شناخته می‌شود، پرداختیم. باید توجه داشت برای مونتاژ این نوع از سوله، نیاز به همکاری با تیمی حرفه‌ای و باتجربه خواهید داشت. در صورت هرگونه ابهام می‌توانید با مشاوران ما در ارتباط باشید.

 

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0